FAQ
Mest populære spørgsmål
  • Hvor meget koster en stillingsannonce?
  • Hvordan kan jeg bruge min annonce til at identificere ukvalificerede kandidater?
  • Hvorfor kan jeg ikke logge ind?
  • Hvordan vælger jeg en kategori for min stillingsannonce?
  • Hvordan ændrer jeg mit password?
  • Hvordan annoncerer jeg et job i hele staten eller i hele landet?
  • Jeg har indrykket min jobannonce. Hvorfor kan jeg ikke finde den på websiden?
  • Hvorfor skal jeg indrykke min annonce i flere kategorier eller områder? Stillingen har jo kun én placering.
  • Hvordan kan jeg få jobannonce til at ophøre?
  • Hvordan afgøres matchningen mod nøgleord?
  • Hvad betyder status?


  • Alle spørgsmål

    Vedligeholdelse af konto
    Jobannoncer
    Søgning på CV
    Jobmapper
    Fejlfinding

    Vedligeholdelse af konto
    Q: Hvorfor kan jeg ikke logge ind? Top
    A: Følg disse trin for at finde årsagen til fejlen:
    • Kan du ikke logge ind? Kig grundigt efter, at du bruger de rigtige brugeroplysninger.
    • Husk, at du skal logge ind som arbejdsgiver og IKKE som ansøger.
    • Hvis du har glemt dine brugeroplysninger, kan du sende en mail til traffic@monster.dk
    Du kan også ringe til +46 8 506 523 00.

    Q: Hvordan ændrer jeg mit password? Top
    A: Sådan ændrer du dit password:
    1. Klik på Din Konto i den øverste menubjælke.
    2. På siden Konto Indstillinger, klik på Skift Password i sektionen Konto Profil.
    3. Udfyld felterne i det Skift Password-vindue, der dukker op. Vær opmærksom på: Dette vindue åbner som pop-up, så det kan være nødvendigt at lukke programmer, som sætter pop-up-vinduer ud af funktion. .
    4. Click Skift Password.

    Q: Hvordan kan jeg ændre det firmanavn, der bliver vist sammen med mine jobannoncer? Top
    A: Du kan ændre dit virksomhedsnavn ved at sende en e-mail til traffic@monster.dk. Sørg for at oplyse både det gamle og det nye virksomhedsnavn, dit navn og dit brugernavn. Vi vil opdatere dine kontooplysninger i vores system og i alle annoncer, du har indrykket på vores websted inden for 48 - 72 timer efter, vi har modtaget ændringen.

    Q: Hvordan kan jeg opdatere mine brugeroplysninger eller profil i min konto? Top
    A: Du kan opdatere dine oplysninger ved at klikke på Din Konto i den øverste menubjælke.

    Q: Hvordan kan jeg opdatere mine firmaoplysninger eller profil i min konto? Top
    A: Du kan opdatere dine oplysninger ved at klikke på Din Konto i den øverste menubjælke.

    Q: Hvad er Expresafregning? Top
    A: Når du foretager et køb hos Monster, og betaler med kreditkort, har du mulighed for at gemme information om transaktionen ved at klikke på 'gem for senere brug’. Dette gør det muligt at bruge Ekspresafregning ved fremtidige køb. Ekspresafregning er en tidsbesparende metode, som vælger det sidste kreditkort du brugte som din foretrukne betalingsmåde. Du kan altid afslutte eller ændre det kreditkort du bruger i Ekspresafregning på siden Indstillinger.

    Q: Hvordan administrerer jeg Expresafregning? Top
    A: Du kan ændre eller fjerne det kreditkort du har associeret med Expresafregning på siden Indstillinger, under Betalingsinformation.


    Jobannoncer
    Q: Hvor meget koster en stillingsannonce? Top
    A: Det er altid billigere at købe flere stillingsannoncer samtidig. Hvis du vælger flere kategorier og/eller områder, bliver det lagt oven i prisen. Kontakt os på Monster, hvis du vil have flere prisoplysninger. Tlf.: +46 8 506 523 00.

    Q: Hvordan kan jeg bruge min annonce til at identificere ukvalificerede kandidater? Top
    A: Når du bruger knappen “Søg Jobbet” vil Monsters matchningsfunktioner hjælpe dig med at sortere dine svar baseret på hvis jobsøgerne matcher følgende kriterier: Arbejdstilladelse, Distance fra det postnummerområde stillingen ligger i, Uddannelsesniveau og Karriereniveau. Hvis en kandidat ikke møder dine kriterier, vil emnelinien i deres e-mail svar lyde: Monster CV MATCHER IKKE KRITERIE #123456 Annoncetitel. Emnelinien vil vise det første kriterium der ikke matcher. Hvis en jobsøger ansøger via en e-postadresse eller et website link i din stillingsannonce, er Monsters matchningsfunktioner ikke inkluderede.

    Q: Hvorfor skal jeg fjerne e-mailadresser og links til websites fra min annonce? Top
    A: Monsters stillingsannonce har en matchningsfunktion, som kan hjælpe dig med at sortere kvalificerede ansøgere fra ukvalificerede. Hvis en ansøger, som bruge online-ansøgning ikke matcher, så vil det blive markeret i emnefeltet på e-mailen.

    Q: Vil jeg kunne se alle kandidater der søger jobbet? Top
    A: Ja, alle ansøgninger bliver lagt i din rekrutteringsmappe, og de bliver sendt til den angivne e-mail-adresse.

    Q: Hvordan rangordner matchningsfunktionen kandidater? Top
    A: Matchningsfunktionen identificerer kriterier der ikke er mødt i følgende orden: 1) Arbejdstilladelse, 2) Distance fra det postnummerområde stillingen ligger i, 3) Laveste uddannelsesniveau, 4) Laveste karriereniveau. (For eksempel, hvis en kandidat ikke møder op til kriteriet for Arbejdstilladelse, vil de andre kriterier ikke blive tjekket.)

    Q: Ved jobsøgerne at de bliver matchet mod kriterier i annoncen? Top
    A: Nej, jobsøgere der bruger knappen “Søg Jobbet” udfylder profildata, der inkluderer adresse, arbejdstilladelse, uddannelse og karriereniveau, før de ansøger online. Jobsøgere får ikke besked om matchningskriterierne i en stillingsannonce.

    Q: Hvordan fungerer matchningen mod arbejdstilladelse? Top
    A: Når du specificerer hvilke lande en kandidat skal have arbejdstilladelse i, bliver kandidaten bedt om at udfylde status for arbejdstilladelse i det/de land(e) kandidaten har arbejdstilladelse i, og dine kriterier og kandidatens svar bliver sammenlignet. Hvis der ikke er nogen match, bliver kandidaten markeret som Møder ikke op til kriteriet for arbejdstilladelse i emneslinien i e-mail svaret.

    Q: Hvordan fungerer matchningen på laveste uddannelsesniveau? Top
    A: Alle jobsøgere som ansøger online skal udfylde uddannelsesniveau. Når du vælger en uddannelsesniveau som kriterium for din stillingsannonce, vil denne information blive sammenlignet mod kandidatens svar. Kandidater der ikke møder op til dit krav, vil blive markeret som Møder ikke kriterium for uddannelsesniveau i emnelinien i e-mail svaret.
    • Gymnasie eller Tilsvarende: Studentereksamen eller anden videregående uddannelse.
    • Certificering:Har gennemført et organiseret uddannelses/kursusforløb indenfor et givet område (fx. MCSE, Java, CFA, Series 7, osv.):
    • Faglig: Har modtaget oplæring i et specifikt fagområde for at opnå kundskab indenfor et fag (fx maskinelt, elektrisk, tømrerarbejde, osv.)
    • Har gennemført nogle universitetskurser: Går på universitetet men har ikke taget afsluttende eksamen.
    • Lignende eksamen: Har gennemført studier og fået en 2-årig akademisk grad på en anerkendt uddannelsesinstitution.
    • Bachelor grad: Har gennemført studier og fået en 4-årig akademisk grad (fx. BA, BS, osv.) på en anerkendt uddannelsesinstitution.
    • Master grad: Har gennemført efter-universitets studier og har fået en master grad (fx. MBA, osv.) på en anerkendt uddannelsesinstitution.
    • Doktorgrad: Har fået en doktorgrad (fx., PhD), titel eller doktorgrad fra en anerkendt uddannelsesinstitution.
    • Fagmæssig: Har fået en faglig grad (fx. juridisk, medicinsk, tandteknisk, osv.) på en anerkendt uddannelsesinstitution.

    Q: Hvordan fungerer matchen mod Laveste karriereniveau? Top
    A: Alle jobsøgere det ansøger online skal udfylde karriereniveau. Når du vælger en laveste karriereniveau i din stillingsannonce, vil denne information blive sammenlignet med jobsøgerens svar. Jobsøgere der ikke møder op til kriteriet vil blive markeret som Møder ikke kriterium for laveste karriereniveau i emnelinien i email svaret.

    Q: Hvorfor skal jeg indrykke min annonce i flere kategorier eller områder? Stillingen har jo kun én placering. Top
    A: Nogle gange kan en stillingsannonce høre under mere end én kategori. Du vælger så selv, om du vil placere annoncen under flere kategorier, så flere ansøgere vil kunne finde den.

    Q: Hvordan vælger jeg en kategori for min stillingsannonce? Top
    A: En måde at vælge kategori på, er at udføre en søgningen på sitet ved at bruge forskellige kategorier. På den måde kan du se, hvordan andre har annonceret lignende stillinger.

    Q: Jeg har indrykket min jobannonce. Hvorfor kan jeg ikke finde den på websiden? Top
    A: Det varer altid cirka 30 minutter, før den stillingsannonce, du har indrykket, er synlig på webstedet.

    Q: Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke ønsker at min e-mail-adresse skal være synlig i min stillingsannonce? Top
    A: Feltet med e-mail er obligatorisk, når du indrykker en stillingsannonce. Det gælder, uanset om bruger online-ansøgningsfunktionen eller ej. Du kan dog vælge at skjule e-mail-adressen, så den ikke er synlig i din annonce.

    Q: Hvorfor optrådte Virksomhedsoplysninger i min fortrolige stillingsannonce? Top
    A: Hvis du vil gøre din stillingsannonce fortrolig, så husk at sætte flueben ved det. Kig din annoncetekst grundigt igennem, så der ikke kommer uønskede oplysninger med. Husk, at du har mulighed for at læse korrektur på annoncen, inden du indrykker den.

    Q: Hvordan annoncerer jeg et job i hele staten eller i hele landet? Top
    A: Du kan ikke få en stillingsannonce til at vise sig i alle søgeområder i en stat eller et land. Du har dog mulighed for at vælge flere søgeområder (for et ekstra beløb). Du kan også skrive hele staten eller hele landet i feltet By. Så vil din stillingsannonce blive vist i søgninger på de(t) område(r), du har valgt, og der vil stå hele staten eller hele landet i stedet for navnet på en by.

    Q: Hvor længe vil mit job blive på websiden? Top
    A: Når du annoncerer, er det indbefattet op til 60 dages indrykning. Du har selvfølgelig mulighed for selv at standse annoncen tidligere.

    Q: Min jobannonce fik en god respons til at begynde med, men nu får jeg meget få CV’er. Er der noget galt? Top
    A: For at forbedre responsen på din annoncen, kan du prøve at inkludere mere relevant information som hjælper jobsøgere til at finde din jobannonce. At ændre kategorien kan også forbedre responsen. Du kan også checke om e-mailadressen er den rigtige. Alle disse ændringer er omkostningsfrie.

    Q: Hvordan bruger jeg et automatisk svarbrev i mit stillingsopslag? Top
    A: Når du posterer et job, har du mulighed for at bruge et automatisk svarbrev, som sendes til jobsøgende, der søger på dit stillingsopslag via Monsters funktion Ansøg online. Du kan enten vælge et brev i dit ansættelsesbibliotek eller oprette et nyt brev. Hvis du vælger et eksisterende brev, kan du sende det som det er eller tilpasse det til stillingsopslaget. Hvis du opretter et nyt brev eller opdaterer et eksisterende brev, kan du gemme det til fremtidig brug ved at udfylde afsnittet Kopiér til ansættelsesbibliotek.

    Du kan også indsætte et automatisk svarbrev i dit stillingsopslag, efter at dit job er posteret. Klik blot på redigeringslinket, der hører til stillingsopslaget på siden Administrer stillingsopslag efterfulgt af fanen Auto-svar. Du kan derefter vælge et eksisterende brev eller oprette et nyt, der skal bruges i dit stillingsopslag. På denne side kan du også fravælge at sende et brev, som er indsat i et stillingsopslag.

    Q: Why do I have to choose whether to publish my vacancy EU-wide? Top
    A: It is the employer’s decision whether to publish a vacancy EU-wide. By giving your consent, you can have your vacancy advertised through the European Public Employment Services (EURES) portal. You may wish to think about the skills and competence requirements related to the vacancy and whether there are suitable local candidates before publishing EU-wide. You will be able to change your decision about where you advertise the vacancy at a later stage if you wish.

    Q: Hvordan redigerer jeg min annonce? Top
    A: På siden Håndter stillingsannoncer, klikker du på linket Foretag ændringer. Så kommer du frem til annoncesiden, hvor du kan foretage de nødvendige ændringer.

    Q: Hvordan kan jeg få jobannonce til at ophøre? Top
    A: From the Manage Jobs page, click the Expire link associated with the job posting.

    Q: Hvordan fornyr jeg mit job eller giver det en ny dato? Top
    A: Fra Håndter Annoncer-siden, klikker du på Forny-linket i tilknytning til annoncen, og du vil så kunne forny annoncen, så den kører i 60 dage fra fornyelsesdatoen.

    Q: Hvis jeg får besat en stilling, før mine 60 dage er udløbet, kan jeg så bruge den tilbageværende tid på en anden annonce? Top
    A: Nej. Indrykningen af din jobannonce gælder i 60 dage for den oprindelige position.

    Q: Hvordan finder jeg en gammel jobannonce? Top
    A: Du kan finde gamle annoncer på siden med Håndter Annoncer, enten under knappen Udløbet eller knappen Arkiv.


    Søgning på CV
    Q: Hvordan ændrer jeg mine indstillinger for CV søgning og resultater fra CV søgning? Top
    A: Du kan redigere dine indstillinger ved at klikke på Rediger mine indstillinger på siden Søg eller siden Søgeresultater eller ved at klikke på Min Kontoi øverste menubjælke og derefter klikke på Præferencer-knappen på den side.

    Q: Hvordan afgøres matchningen mod nøgleord? Top
    A: Matchningen mod nøgleord grunder sig på de søgetermer (ord eller fraser) som du skriver ind på søgesiden, ibland andre kriterier. CV'er bliver flyttet op i listen, hvis:
    1. Søgetermerne findes flere gange i CV'et.
    2. CV'et indeholder søgetermer der er med i relativt få andre CV'er.
    3. Søgetermerne findes tættere på hinanden I CV'ets tekst.
    CV'er der har de modsatte kvaliteter flyttes ned, eller væk fra, listen.

    Q: Hvad betyder status? Top
    A: Status er det stadium af ansættelsesprocessen som den arbejdssøgende for nærværende befinder sig i. Valgene inkluderer Ansøgning modtaget, CV/ansøgning læst, Telefonscreening, Jobsamtale - personaleafdeling, Jobsamtale - afdelingen, Tilbud, og Ansat

    Q: Når jeg forsøger at søge på CV’er, får jeg følgende fejlmeddelelse: Du er ikke registreret som autoriseret bruger af denne funktion. Hvad betyder denne fejlmeddelelse? Top
    A: Denne meddelelse vil blive vist, når du ikke har logget korrekt af din konto. Det anbefales, at du bruger log-af knappen i øverste højre hjørne af skærmbilledet. Hvis du lukker din browser uden at logge af systemet, tror systemet, at du stadig er aktiv inden for systemet og vil ikke lade dig logge på igen.

    Denne meddelelse vil også blive vist, når en anden bruger er logget på din konto og er ved at få adgang til funktionen for søgning på CV’er. For at blive logget på igen bliver du enten nødt til at vente til systemet selv afbryder, eller du må ringe til din kundeservice og bede om at få din licens stillet tilbage.


    For yderligere assistance, kontakt Monsters Kundeservice på +46 8 506 523 00.


    Q: Hvad er CV oversigter og hvad de egnet til? Top
    A: Der tilføjes en CV oversigt hver gang en bruger kigger på et CV eller udfører en handling på et CV udenfor en jobmappe. Oversigter og handlinger udført på et CV indeni en jobmappe tæller ikke i forhold til loftet. For at minimere det antal af oversigter du bruger, anbefaler vi at CV'er føjes til en jobmappe og handlinger på dem udføres derfra.
    Under 'Rapporter' kan du se hvor mange CV-visninger, du har købt, hvor mange du har brugt, og hvor mange du har tilbage.

    Q: Hvordan finder jeg et CV ved hjælp af dets nummer eller ansøgerens navn? Top
    A: For at finde CV'er ud fra et nummer:
    1. Gå til CV søgning.
    2. Rediger Søgning via dato fra I dag til Alle Cv'er.
    3. Skriv CV nummeret i nøgleordsfeltet.
    4. Klik Søg og systemmet vil finde og vise CV'et.
    For at finde CV'er ud fra kandidatens navn:
    1. Rediger Søg efter dato Fra I dag til Alle CV'er.
    2. Skriv jobsøgerens navn i nøgleordsfeltet.
    3. Klik Søg og systemet vil finde og vise CV'et.

      Q: Hvad betyder uddannelsesniveau? Top
      A:
      • Gymnasie eller Tilsvarende: Studentereksamen eller anden videregående uddannelse.
      • Certificering:Har gennemført et organiseret uddannelses/kursusforløb indenfor et givet område (fx. MCSE, Java, CFA, Series 7, osv.):
      • Faglig: Har modtaget oplæring i et specifikt fagområde for at opnå kundskab indenfor et fag (fx maskinelt, elektrisk, tømrerarbejde, osv.)
      • Har gennemført nogle universitetskurser: Går på universitetet men har ikke taget afsluttende eksamen.
      • Lignende eksamen: Har gennemført studier og fået en 2-årig akademisk grad på en anerkendt uddannelsesinstitution.
      • Bachelor grad: Har gennemført studier og fået en 4-årig akademisk grad (fx. BA, BS, osv.) på en anerkendt uddannelsesinstitution.
      • Master grad: Har gennemført efter-universitets studier og har fået en master grad (fx. MBA, osv.) på en anerkendt uddannelsesinstitution.
      • Doktorgrad: Har fået en doktorgrad (fx., PhD), titel eller doktorgrad fra en anerkendt uddannelsesinstitution.
      • Fagmæssig: Har fået en faglig grad (fx. juridisk, medicinsk, tandteknisk, osv.) på en anerkendt uddannelsesinstitution.

      Q: Har du nogen eksempler på søgestrenge? Top
      A: Du kan bruge s.k. Boolean Operators når du søger efter CV'er i Monsters CV-database. Dette er ord som f.eks. OG, ELLER, OG IKKE, som du kan bruge i din søgning.
      Hvis du har brug for yderlige hjælp, kan du ringe til kundeservice på +46 8 506 523 00.

      Q: Hvordan sender jeg breve til kandidaterne? Top
      A: Klik på kandidatens navn på siden Administrer kandidater for at sende et brev til en kandidat. Dette bringer til dit kandidatens CV. Klik herefter på linket Send et brev over kandidatens CV. Du kan enten vælge et brev i dit ansættelsesbibliotek eller oprette et nyt brev, der skal sendes til kandidaten. Hvis du vælger et eksisterende brev, kan du sende det som det er eller tilpasse det efter behov. Hvis du opretter et nyt brev eller opdaterer et eksisterende brev, kan du gemme det til fremtidig brug ved at udfylde afsnittet Kopiér til ansættelsesbibliotek.


      Jobmapper
      Q: Hvordan kopierer jeg en annonce? Top
      A: Klik på Kopier under Håndter stillingsannoncer. Så vil stillingsannoncen blive kopieret til en ny rekruttering.

      Q: Hvordan sender jeg flere CV'er med e-mail? Top
      A: Afkryds de CV'er, du ønsker at sende. Klik så på 'Send CV' under Aktiviteter. Derefter indtaster du den e-mail-adresse, du vil sende til.

      Q: Hvordan sletter jeg CV’er fra en jobmappe eller sletter en mappe fuldstændigt? Top
      A: Du kan ikke slette CV'er eller mapper. Hvis du vil skjule CV'er eller mapper, kan du bruge Filter-funktionen til at tilpasse din visning. Du kan fx give de CV'er, du vil skjule, bedømmelsen Afvist, så du nemt vil kunne frasortere disse CV'er.


      Fejlfinding
      Q: Hvilke browsere er støttet af Monster? Top
      A: Monster understøtter følgende browsers (og operativsystem). For at udnytte Monster for Arbejdsgiver siden til dets fulde potentiale, anbefaler vi at du bruger en understøttet browser. Hvis du bruger en browser der ikke støttes, opgrader venligst din browser eller kontakt din IT-afdeling for assistance.

      Windows OS

      • Internet Explorer 7.x
      • Internet Explorer 8.x
      • Firefox 3 (seneste version)

      Mac OS

      • Safari (Apple) 5 (seneste version)

      Q: Hvordan kopierer og klistrer jeg tekst ind? Top
      A: Følg disse trin:
      • Vælge: Klik og træk din musemarkør hen over teksten eller det link, du ønsker at kopiere.
      • Kopiere: Når teksten nu er valgt, trykker du på CTRL tasten (CMD tasten på Mac) og trykker på C.
      • Klistre ind: Klik med musen på det sted, hvor du ønsker at klistre informationen ind, og tryk på CTRL + V (CMD + V for Mac).

      Q: Hvorfor fungerer det link, I sendte mig i en e-mail, ikke? Top
      A: Kontroller om din browser modtager hele det link, vi gav dig. Sommetider, hvis en URL er for lang, kan dit e-mail program vise den på 2 linjer, og den anden linje sendes ikke til din browser. Hvis det er tilfældet, skal du kopiere (CTRL + C; CMD

      Q: Hvilken slags fejl er der tale om? Top
      A: Du kan ikke undgå at støde ind i fejlmeddelelser fra tid til anden, når du surfer på internettet. Her er nogle eksempler på den type fejl, du med højst sandsynlighed vil møde:
      Microsoft OLE for SQL-serverfejl- Optræder, når det database-styresystem, som besvarer henvendelser, ikke fungerer korrekt. Dette kan gøre, at du ikke kan logge ind eller få adgang til CV'er eller agenter.


      Q: Hvordan renser jeg ud i min cache eller i mine midlertidige internetfiler? Top
      A: Følg nedenstående vejledning for at slette dine cookies:

      Internet Explorer og AOL for Windows
      1. Klik på Startmenuen, marker Indstillinger og klik på Kontrolpanel.
      2. Dobbeltklik på ikonet Internet indstillinger. 

      Q: Hvordan tillader jeg cookies? Top
      A: Følg efteerfølgende vejledning for at tillade Cookies:

      Internet Explorer 6.0 for Windows

      1. Klik på Start-menuen på Skrivebordet.
      2. Peg på Indstillinger.
      3. Klik på Kontrolpanel.
      4. Klik på ikonet Internetindstillinger.
      5. Vælg f